Yo all!



Såg en flygande gigantisk grön kanin!

Detta är första gången jag bloggar. Jag som man tänkte slå ett slag för manliga fotobloggar där seriösa fotografer skriver.  Jag kommer skriva väldigt mycket om foto som sagt, och tänker lära er att fotografera. Jag är mer oldschool fotograf och ogillar att redigera mina bilder. Jag kommer även diskutera mina personliga åsikter om folk som redigerar, folk som snor bilder och mycket annat. Överaskning kommer att hända enormt ofta.

Dagens första inlägg kommer handla om upphovsrättslagen. Jag är med i piratpartiet, det är inget jag döljer, och samtidigt är det smått ironisk att jag är fotograf och vill ha upphovsrätt för mina bilder. MEN jag delar inte alla synpunkter som piraterna har. Det har visat sig att en viss kille som anger sig att vara en bra fotograf och alla bilder och idér är hans egna, men så varde ikke fallet.

Han har rent av stuligt stockbilder, bilder som han kopierat rakt av samt idér utan att skriva till de som ägde bilderna som de rättsligen har. Det värsta är att han verkar ha stulit bilder rakt från deviantART och lagt till på fotosidan, emocore, facebook, bildagboken, samt sin blogg etc och skrivigt att hans idér är hans egna. Dessutom skriver han på sin press på sin bildagbok följande: " Du får inte låna en bild av mig utan min tillåtelse. Fråga innan!" vilket är smått ironiskt.

Men det riktiga illa är att han säljer bilder på sin blogg i pappersformat, vilket är allvarligt. Jag vill säga at han plagierar för hans bilder är enormt lika "originalen". Lagen säger att om man använder en del av en annans verk så måste man skriva med den personen. Samt om man manipulerar en annans bild så är det fortfarnade originalförfattaren som äger uppehovsrätten. Förutsatt att man kan känna igen bilden.

Jag är glad att jag inte manipulerar bilder så mycket så jag behöver stjäla andras verk.

Jag tackar för i afton, och skall utveckla mitt språk mer tills nästa inlägg.
Kommentera gärna
/ Pandan

Kommentarer
Postat av: Rania

yaaaay åt panda-bloggen!!



Jag är också pirat ;) men håller helt med i frågan om upphovsrätt. Jag taggar alltid mina bilder, är så orolig.

2009-08-08 @ 12:10:06
URL: http://raniaphoto.blogg.se/
Postat av: Adam

Välkommen till bloggosfären!



Trevligt att höra att det finns några fotografer fortfarande som ser fotograferingen i sig som en konstform och inte har blivit PS-slavar.



Det skall bli intressant att följa bloggen. Att någon kopierar bilder rätt av förstår jag, men hur menar du när killen du pratade om kopierade idéer?



Lycka till med bloggandet!

2009-08-15 @ 01:52:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0